tirsdag 10. april 2018

Fantasy- Illustrasjon

Hei alle sammen!

Da jeg satte meg ned for å lage en illustrasjon for denne månedens copic tutorial, ante jeg ikke hva som kom til å dukke opp på arket. Hva som begynte som en simpel sketsj av en heks med tryllestav, endte opp som en fantasy-illustrasjon med en magisk alv, noen mystiske kråker og flammemagi. Det er ingen hemmelighet at jeg sluker alt som heter fantasy, så kanskje det ikke var så overraskende at det ble en sånn tegning heller?



Her er illustrasjonen ferdig tegnet opp med sort fineliner. Jeg liker å jobbe med så tynn spiss som overhodet mulig for bedre presisjon, og jeg kan bevege pennen på en måte som gir meg et mer skissete, grovt utrykk samtidig som det ser rent og fint ut.


Bunnfarger på huden er E33. Som alltid farger jeg i sirkler, og beveger med gradvis nedover motivet i raske bevegelser for en dekkende farge.

Skyggene legger jeg med E35, og blender den stadig ut med E33 underveis som jeg farger. (Jeg unnlater å fargelegge den høyre hånda til motivet, da jeg har planer om å tegne noe kul magi over den senere!)


Hvitt hår mot dypgyllen hud er utrolig vakkert, så jeg lot bunnfargen på håret bare forbli ufarget, og skyggela med BV000, som er pastellilla, og blendet den litt ut med B60, som et veldig lys blå. De passet kjempefint sammen, syntes jeg!


Jeg brukte de samme fargene, B60 og BV000, på øynene, og tegnet inn pupiller.



På antrekket brukte jeg BV17, og gikk over med den flere ganger hvor jeg ville ha skygge. Jeg hadde nemlig ingen annen tusj som passet til skyggelegging over denne fargen, men det gikk bra! Når man fargelegger på Perfect Coloring Paper, kan man tusje over samme sted gang på gang uten problemer, og de områdene vil da bli mørkere.


På den bandasjelignende overdelen brukte jeg C-2 og C.3.


På beltene og innsiden av skjørtet brukte jeg BV29.


E53 og E31 på flettebeltene, og B59 på perlene.


Stokken fargela jeg med E57!


På de rustninglignende delene brukte jeg W-1, W-3 og W-5. Jeg forsøkte å fargelegge slik at det skulle ligne metall. 


Jeg ønsket å gi denne karakteren noen magiske evner, og gikk for ild da de gule og oransje tonene skaper en pen kontrast til det kalde, blåaktige antrekket til karakteren! Her har jeg brukt Y06, Y11, Y15 og Y38.


Jeg la noen gule lysspill langs karakterens hår og arm. En dag skal jeg bli skikkelig flink til å bruke copic til å fargelegge ulike typer lys og skygge, men jeg er ikke helt der enda, men det er okay! Man lærer stadig nye ting, og det er bra. For nå for det holde med det lille jeg kan om lyssetting når jeg tusjer. 



Fuglene fargela jeg med W-5, W-7 og 100. Det var ikke akkurat de fargene jeg hadde lyst på, men nå har jeg en fin unnskyldning til å kjøpe meg flere tusjer så jeg vet jeg har akkurat den fargen jeg ønsker å bruke til neste gang jeg tegner ;-)) 


For å skape en glød rundt flammemagien, tegnet jeg rundt med Y11 og brukte en q-tip dyppet i Copic Cleaner-veske. Blekket fløt liksom utover og blendet seg ut i det hvite arket, så jeg fikk effekten jeg ville.


Jeg var ikke heeeelt fornøyd med hvordan flammene så ut, så jeg bestemte meg for å gå over dem med penn. Da ble det bedre syntes jeg!


Som alltid avslutter jeg med å tegne over med pennen en gang til hvor det trengs, og bruker en hvit gelpenn for å legge lysspill langs kanter og skape mer kontrast. Jeg la også til noen glitterdetaljer på beltespennene med en gullpenn!


Som jeg har nevnt før er ikke bakgrunner min sterkeste evne, så jeg nøyde meg med en enkel, utblendet farge rundt karakteren. Jeg tegnet først over med blenderen, deretter BG19, så tegnet jeg over igjen med raske sirkler for å blende det utover enda mer. Jeg Synes BG10 ble en litt for sterk farge, så jeg gikk også over igjen med C-2 for å "tone" den ned litt.


Så var den ferdig!



Jeg liker hvordan illustrasjonen ble, selv om jeg ser at jeg har noen forbedringspunkter. Men de har jeg tenkt å jobbe med, og bli enda flinkere, og jo mer man fargelegger, jo mer lærer man! Så det er bare å tegne på. ;-))

Håper dere likte denne, så sees vi neste måned!

- Line 

Ingen kommentarer: