onsdag 26. august 2015

Diamantbryllup

Hei alle sammen. Elin her i dag, med et diamantbryllupskort jeg har laget på bestilling. 60 år er imponerende lenge! 
August 2015 - Mo Manning Young Love frontJeg har brukt Young Love-motivet til Mo Manning på forsiden av kortet og gjort mitt beste for å få fargene i motivet til å matche mønsterarkene fra Pion Design. 

August 2015 - Mo Manning Young Love bakside Tom and TillyBaksiden av kortet. Her har jeg brukt Tom and Tilly (også fra Mo Manning), fargelagt i de samme fargene som motivet på fronten av kortet. Jeg har brukt samme pynt her som på resten av kortet.

August 2015 - Mo Manning Young Love Tom and Tilly Copics
Fargene jeg har brukt. Jeg har også brukt BV27, som er en farge jeg har laget selv med blenderrefill, BV29-refill og en tom tusj. Flere bilder av kortet finnes på bloggen min

Jeg har fått noen spørsmål om hvordan jeg lager disse fasongkortene mine. Det er ikke noe superimponerende måte å gjøre det på, men her kommer en liten gjennomgang likevel.
August 2015 - Mo Manning Young Love tut 1
Jeg starter med kartongen jeg skal bruke. Fargen er egentlig ikke så viktig, det aller meste vil dekkes av mønsterark likevel. Denne biten måler 12 x 7", størrelsen ser du an etter hvilken die du bruker for å lage kortet. Som med alle mine kort lager jeg 1/4" rygg, så jeg scorer på 5 7/8 og 6 1/8".

August 2015 - Mo Manning Young Love tut 2Jeg teiper endene av kartongen fast så de ikke sklir og teiper dieen til kartongen så den heller ikke sklir. Jeg har noe av dieen henge utenfor så den ikke kutter tvers gjennom begge lagene og ryggen jeg har laget. Vanligvis henger jeg ganske mye over kanten, så resten av dieen skjærer resten av kartongen, men her henger litt av dieen utenfor på undersiden også.

August 2015 - Mo Manning Young Love tut 3Jeg kjører alt gjennom stansemaskinen min. De store diesene til GoKreate er for store for BigShoten, så her har jeg tatt frem kutteplatene til Grand Caliburen min. Også her lar jeg litt henge utenfor.

August 2015 - Mo Manning young Love tut 4Øverst, der det ikke blir kuttet, streker jeg opp med en blyant og klipper til med saks. At dette ikke blir perfekt gjør jo ikke noe så lenge jeg dekker over med mønsterark likevel.

August 2015 - Mo Manning Young Love tut 5Siden jeg bare hadde litt overheng på toppen faller noe av dieen utenfor kartongen på bunnen. Enten kan man la det være, eller så kan man skjøte på kartongen. Vanligvis lar jeg det være, for jeg bruker ofte Maja-ark, som er solide som kartong i seg selv, men akkurat på dette kortet brukte jeg ark fra Pion Design, som er av en tynnere kvalitet, så her ville jeg skjøte på kartongen min.

August 2015 - Mo Manning Young Love tut 6Med mønsterark som dekker hele kartongen er det ingen som ser skjøten som er under.

August 2015 - Mo Manning Young Love tut 7Jeg stanser ut to like paneler til i mønsterark, og skjærer til på toppen/bunnen av mønsterarkene, så de får plass inni. Det samme gjør jeg med mønsterarket jeg bruker til baksiden.

August 2015 - Mo Manning Young Love tut 8Her er alle fire sidene på kortet dekket med mønsterark, klare til pynting. Håper dette var lettforståelig og at du gir det en sjanse, fasongkort er nemlig ikke så vanskelig.

Håper du koser det med tusjene, uansett om du fargelegger motiv til diamantbryllup, jul eller burdag! 

Ingen kommentarer: