søndag 29. mars 2015

Begynner tusjen min å gå tom?

Det er vel ikke noe mere kjedelig enn at tusjen går tom når man er midt i fargeleggingen... Eller når man har tatt tusjene og ikke refillene med seg på hytta for å bruke litt av helgen til ekstra kos! 
Been there, done that!!
Men, det finnes en måte å sjekke blekk-nivået i tusjen på:

En full Copic Sketch veier 14,4 gram. 
Min vekt viser dessverre ikke desimalene, så jeg holder meg til 14 gram. Er på leting etter en bedre vekt...:)


Sist jeg fargela med rosa, merket jeg at R81 var kranglete, her ligger den på vekten:

 
Som dere ser, så veier den kun 10 gram. Dvs det er plass til 4 gr refill i den.


Jeg fant fram riktig refill, og fylte på


Her er tusjen på vekta igjen, nå inneholder den 14 gram med farge - og vil holde seg fin lenge.


Det går egentlig ganske kjapt å ta en veie-runde på de fargene jeg bruker mest, og det sparer meg for en masse frustrasjon!!

Her er en liste over hvor mye de forskjellige tusjene skal inneholde:

Copic Sketch: 14,4 gram
Copic Sketch uten kork og kiesel-spiss: 9,3 gram
Dette er et greit tall å huske, man har jo tatt av korker og kieselspiss for å refylle...

Copic Ciao: 10,6 gram
Copic Ciao uten kork og kiesel-spiss: 7,5 gram

Copic Duo Marker: 20,2

Håper denne lille forklaringen kan være til hjelp :)

Klem fra Siv

2 kommentarer:

Linda sa...

Tusen takk for fin forklaring. Denne er bra å ha, så denne skal skrives ut. Er det bare å fylle på og veie, altså bare føle seg fram.

Therese sa...

Vilket bra tips. Tack så mycket